فواید برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای برای سلامتی فواید زیادی داشته، معمولاً از نظر ارزش غذایی برتر از برنج سفید معمولی است. در ادامه فواید برنج قهوه ای را آورده ایم تا با اطلاعات کامل خرید برنج را برای خود انجام دهید. با ما همراه باشید.

فواید برنج قهوه‌ای

از جمله فواید این نوع برنج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برنج قهوه‌ای می تواند به درمان افسردگی و بی خوابی کمک کند، برای هضم غذا فوق العاده مفید است، دارای خواص آنتی
اکسیدانی قوی است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده باعث می شود قوی تر بمانید، حتی از انواع خاصی از سرطان
جلوگیری می کند.

برنج قهوه ای برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است ،زیرا شاخص گلیسمی پایینی داشته، از جذب سریع قند در بدن جلوگیری می کند. از آنجایی که کلسترول بد بدن را کاهش می دهد، برای قلب شما مفید است. برنج قهوه ای کالری و چربی کمی داشته، افرادی که می خواهند وزن کم کنند می توانند از آن استفاده کنند.

این نوع برنج برای پیشگیری از بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر شناخته شده بوده، همچنین می تواند استرس را در زنان شیرده کاهش دهد. علاوه بر این، برنج قهوه ای برای پوست شما مفید بوده، مشکلاتی مانند پسوریازیس را درمان می کند. سیستم عصبی و سیستم ایمنی شما را به خوبی تقویت می کند.

سرشار از منیزیم بوده، می تواند سلامت استخوان ها و دندان های شما را بهبود ببخشد. اسید فرولیک موجود در برنج قهوه ای دارای عناصر ضد پیری بوده، می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

به طور کلی به نقل از سایت pharmeasy.in مهم ترین فواید شگفت انگیز برنج قهوه ای عبارتند از:

1- به کاهش وزن کمک می کند.
2- سطح قند خون را کنترل می کند.
3- به هضم غذا کمک می کند.
4- سطح کلسترول را کنترل می کند.
5- محافظت کننده عصبی موثر است.
6- سلامت مادر را بهبود می بخشد.
7- سلامت استخوان ها را حفظ می کند.

برنج قهوه‌ای بهتر است یا برنج سفید؟

برنج قهوه ای به این دلیل که فواید زیادی برای سلامتی دارد به یک غله نسبتاً مورد توجه تبدیل شده است و نسبت به برنج سفید که بیشتر مصرف می شود ارزش غذایی بیشتری دارد.

در تولید این برنج فقط با برداشتن پوسته بیرونی دانه است و در نتیجه جزئی از خانواده غلات کامل است که دارای سبوس مغذی بوده، لایه جوانه دانه در این فرآیند حفظ می شود، به همین دلیل است که گزینه سالم تری نسبت به برنج سفید است.

همچنین در مقایسه با برنج سفید، نیاز به جویدن بیشتری دارد. بسیاری از مردم برنج قهوه ای جوانه زده را نیز می خورند که اساساً برنج قهوه ای بوده که مدتی قبل از پختن در آب خیس شده است.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید برنج ایرانی

ارزش غذایی برنج قهوه ای

ارزش غذایی برنج قهوه‌ای

از آنجایی که سبوس برنج سرشار از مواد مغذی است در نتیجه برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید گزینه سالم تری بوده، در نهایت ارزش غذایی بیشتری دارد. در 100 گرم برنج قهوه ای، 111 کالری دریافت خواهید کرد. محتوای چربی آن فقط 0.9
گرم است که شامل 0.2 گرم چربی اشباع شده، 0.3 گرم چربی غیراشباع چندگانه و 0.3 گرم چربی تک غیراشباع است. هیچ
کلسترولی در آن وجود ندارد.

5 میلی گرم سدیم به همراه 43 میلی گرم پتاسیم در آن وجود دارد. کل محتوای کربوهیدرات موجود در 100 گرم برنج قهوه ای 23 گرم است که شامل 1.8 گرم فیبر غذایی و 0.4 گرم شکر می باشد. 2.6 گرم پروتئین در آن وجود دارد. برنج قهوه ای مقدار کمی ویتامین و مواد معدنی نیز دارد. از دوز توصیه شده روزانه برای موارد زیر، 10درصد منیزیم، 5 درصد ویتامین B-6 ، 2 درصد آهن و 1 درصد کلسیم دارد. این ویتامین A ، B-12 ، C یا D ندارد. همچنین سرشار از منگنز، روی، سلنیوم، اسیدهای چرب مهم و فسفر است.

موارد استفاده برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای عمدتاً برای مصارف آشپزی استفاده می شود. می توان از آن به عنوان جایگزین برنج سفید استفاده کرد. به دلیل
طعم بسیار خوبی که دارد، می توان آن را در پلو، کاری و سالاد به راحتی استفاده کرد. طعم شیرین، کره ای و آجیلی را به هر
چیزی که به آن اضافه می کنید، می دهند. از عصاره برنج قهوه‌ای می توان به صورت شربت برای ایجاد نوشیدنی های
خوشمزه نیز استفاده کرد.

عوارض جانبی برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای فوق العاده سالم بوده، هیچ گونه عارضه یا عنصر مضری ندارد ولی در کل همیشه بهتر است قبل از افزودن هر
چیز جدیدی به رژیم غذایی یا سبک زندگی خود با پزشک مشورت کنید.

برنج شالی تولید کننده یکی از بهترین و مرغوب ترین برنج های ایرانی اعم از برنج قهوه ای است که هم طعم و مزه بسیار خوبی دارند و هم از نظر سلامت و ارگانیک بودن جزو رتبه های برتر کشور هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید